Tuesday 15 December 2015

Etika Melayan Pelanggan

Pernah tak bila kita ke satu festival atau pameran, pasti terdapat banyak booth yang kita lihat. Apabila kita singgah ke satu booth mesti ada seorang salesgirl atau salesman yang akan entertain kita berkenaan produk di booth tersebut.

Sedang dia asyik menerangkan pads kita, tiba2 datang pula partner dia dan menyampuk masa kawan dia sedang explain. Kawan yang entertain kita tadi terus terdiam dan terus menyerahkan tugas untuk explain pada kita kepada kawan yang menyampuk tadi.

Tak baik buat begitu walaupun dilihat anda lebih senior dari kawan yang seorang lagi tadi. Biarlah dia jalankan tugasnya mengexplain sehingga selesai terlebih dahulu.

Walaupun kawan tu masih baru, berilah dia peluang untuk memajukan diri. Walaupun anda mendapati terdapat kekurangan pada penjelasannya kepada pelanggan.

Jika tidak sampai bila2 pun dia tidak akan belajar perkara baru dan tidak dapat memperbaiki kesilapan.

Kalau anda jadi yang lebih senior, lebih elok dengar dahulu apa yang diperkatakannya. Jika dia memerlukan pertolongan anda, barulah anda memunculkan diri dan seterusnya menunjukkan contoh cara2 yang betul untuk explain.

Setelah habis entertain pelanggan tadi barulah kita maklumkan padanya apa yang sepatutnya dan tidak sepatutnya diterangkan kepada pelanggan.

Berapa ramai yang bersetuju dengan cara ini? Komen "SAYA". Terima kasih.



No comments:

Post a Comment