Assalamualaikum w.b.t. dan salam sejahtera,
Kepada anda sebagai ibu bapa pasti mula
sibuk pada hari ini, kerana anak-anak telah mula bersekolah semula setelah
bercuti selama seminggu. Semoga hari cuti yang telah lepas banyak diisi dengan
perkara-perkara yang berfaedah untuk anak-anak, contohnya menghantar mereka ke
kelas tuisyen atau ke kem-kem motivasi untuk meningkatkan kekuatan mental dan
fizikal mereka. Seterusnya meningkatkan semangat mereka untuk memulakan semula
sesi persekolahan nanti. Rutin anda telah kembali sibuk seperti biasa,
bangun pagi untuk menyediakan sarapan, serta menghantar anak-anak ke sekolah
sebelum anda pergi ke tempat kerja, kemudian mengambil mereka dari sekolah pada
waktu tengahari. Begitulah kebiasaannya bagi mereka yang mempunyai anak yang
masih bersekolah.
Berbeza pula dengan rutin saya yang
mempunyai anak-anak yang masih kecil, setiap hari saya hanya perlu menjaga dan
melayan mereka di rumah. Sementara itu saya akan menjalankan kerja-kerja di
rumah seperti kebanyakan suri rumah yang lain. Mungkin tidak sesibuk seperti ibu
yang bekerjaya, tetapi tanggungjawab tetap perlu dilaksanakan. Itulah
pengalaman saya semenjak menjadi suri rumah sepenuh masa. Di samping itu saya
juga menjalankan bisnes part time dengan menjadi pengedar kepada produk Coklat
Minda Hijrah. Dapat juga saya mengisi masa terluang dan menambah pendapatan
sedikit. Walaupun tidak seperti dahulu ketika saya bekerja dan gaji masuk
setiap bulan.
Pada mulanya saya tertarik dengan jenama
Coklat Minda Hijrah kerana ia mempunyai satu produk yang diberi nama Mama
Milky. Ia adalah coklat yang sedia dimakan yang berfungsi untuk menambahkan
susu badan, kerana pada masa itu saya masih menyusukan anak dengan susu badan
sepenuhnya. Ternyata ia berkesan, dan akhirnya saya berminat untuk menjadi
salah seorang pengedar. Terdapat satu lagi produk yang saya berikan untuk anak
saya, iaitu Coklat Minda yang boleh meningkatkan kecerdasan minda anak saya.
Terdapat juga produk-produk yang lain seperti Cho Collagen dan Choc Mirifica
yang mempunyai kebaikan tersendiri. Menurut saya ini adalah kejayaan jenama
Coklat Minda Hijrah kerana telah bejaya menarik kepercayaan saya untuk
menggunakan jenama ini.
Bercerita mengenai jenama ini, rasanya ada
satu syarikat yang pasti anda telah mengenalinya yang menarik untuk kita
bincangkan di sini. Syarikat ini kini telah semakin maju dan meninggalkan
pesaing-pesaingnya dalam industri yang sama jauh di belakang dengan menggunakan
formula yang biasa dan tidak popular pun. Tentu anda ingin tahu apa rahsianya?
Jawapannya adalah syarikat ini menggunakan penjenamaan. Syarikat ini
menggunakan penjenamaan dengan cara yang sangat luar biasa. Apakah nama
syarikat ini? Ya, pemilik nama yang hebat dan juga dikenali sebagai Air Asia!
Haaa, anda mesti dah kenal bukan. Syarikat yang bermula pada tahun 2001 ini,
pada awalnya hanya bernilai RM1.00, menanggung hutang yang banyak iaitu
berjumlah RM40 juta, memiliki aset hanya dua buah kapal terbang terpakai iaitu
Boeing 737-300, hanya terbang ke satu destinasi sahaja, dalam setahun
menerbangkan 250,000 penumpang, dan juga memiliki seramai 250 orang pekerja
sahaja. Selama 9 tahun operasinya, Air Asia telah berjaya memiliki aset
bernilai hampir RM4 billion, dengan mendapat keuntungan RM549 juta, mempunyai
lebih 85 buah pesawat Airbus A320 dan A330, terbang melalui lebih 130 laluan ke
70 destinasi di seluruh dunia, membawa lebih 20 juta orang penumpang dalam
setahun dan kini pekerja telah bertambah menjadi sehingga lebih dari 8,000
orang di Malaysia, Thailand dan Indonesia. Apa yang lebih menakjubkan lagi,
kini Air Asia telah mampu bersaing dengan syarikat-syarikat yang bertaraf
antarabangsa yang lebih lama beroperasi daripadanya seperti Malaysia Airline
System (MAS), Singapore Airlines (SIA) dan Cathay Pacific. Sehingga pada satu
tahap Air Asia telah membeli saham MAS yang pada ketika itu dalam keadaan
hampir muflis.
Apa sebenarnya rahsia kejayaan Air Asia?
Penjenamaan
Apabila kita perhatikan pada badan pesawat
Air Asia pasti kita dapat melihat laman web syarikat tersebut. Begitu juga
telah banyak acara sukan tidak kira tempatan ataupun antarabangsa yang telah
ditaja oleh Air Asia. Kuncinya ada pada CEOnya sendiri, iaitu Tony Fernandes,
yang mana beliau tetap mempromosikan dirinya sendiri dan syarikat dengan
caranya sendiri, iaitu memakai topi berwarna merah, iaitu warna rasmi Air Asia
ke mana sahaja beliau pergi. Semua ini mungkin bagi anda adalah perkara biasa,
tetapi ia adalah strategi yang berkesan jika dilaksanakan.
Adakah anda tahu bahawa dengan penjenamaan
juga dapat menjimatkan kos? Sebagai contoh, seperti syarikat pengeluar produk
komputer terkenal iaitu Hewlet Packard (HP), beberapa tahun yang lalu mereka
telah mencari cara yang paling berkesan untuk mengurangkan kos dalam
pengeluaran produk syarikat mereka. Pada satu tahap, mereka hanya menggunakan
kaedah asas sahaja, iaitu mengubah kotak yang digunakan untuk membungkus produk
keluaran mereka. Memang tidak dapat dinafikan lagi kekuatan jenama HP di
pasaran dan juga kepada para pengguna dan pelanggan. Walaupun berlaku perubahan
dalam pembungkusan, pelanggan tetap akan membeli dan menggunakan produk HP
kerana kualitinya, malah mereka tidak pernah mempertikaikan mengapa bungkusan
perlu diubah. HP mengubah kotak yang sebelum ini berwana-warni kepada kotak
biasa yang berwarna coklat dengan logo HP yang ringkas. Mereka mendapat kesan
yang sungguh mengagumkan atas usaha mereka beberapa tahun yang dahulu, mereka
dapat menjimatkan sehingga beberapa juta dolar yang sebelum ini digunakan untuk
iklan promosi produk yang penuh berwarna-warni yang pada awalnya untuk menarik
perhatian pelanggan. Idea yang boleh dikatakan sungguh bijak.
Kelebihan yang banyak semestinya dimiliki
oleh syarikat-syarikat yang besar jika dibandingkan dengan perniagaan yang
kecil kerana mereka memiliki lebih banyak sumber dan tenaga pekerja yang ramai.
Tetapi faktor ini tidak dapat membuatkan pelanggan merasa mempunyai hubungan
atau dekat dengan syarikat tersebut. Oleh itu, mereka menguatkan syarikat
dengan penjenamaan supaya pelanggan akan merasa dekat dan mudah mengingati
syarikat berkenaan.
Para peniaga sekalian, mulakanlah
penjenamaan anda walau dengan cara apa sekali pun, dan contohilah mereka yang
telah berjaya.
No comments:
Post a Comment