Saturday 3 September 2016

3 Tahun Bersama ABDR (Akademi Bekerja Di Rumah)


Teks : Nor Mahsuri Mhd Nordin

Syukur Alhamdulillah, kini telah menjangkau 3 tahun usia saya bersama jemaah ABDR. Ini menandakan bahawa selama 3 tahun juga saya telah menjadi seorang blogger. Tidak pernah saya mimpikan untuk bertahan sehingga kini. Saya akui bukan suatu yang mudah untuk merubah diri, dari seorang yang hanya sekadar menjadi pembaca, sekarang menjadi penulis pula (walaupun bukan sepenuh masa). Faham2 sahaja la, kita ni bukan orang yang berpengalaman dalam dunia blogging. Banyak membaca dan tengok2 blog orang lain ada la. Bila sudah terlanjur mendaftar ke dalam Kelas Asas Blog ni, maka saya gagahkan juga diri untuk menulis walaupun payah untuk mencari waktu lapang bagi menghasilkan sesuatu entri. Sebenarnya saya bukan pandai sangat dalam bab-bab mengarang ni, tetapi untuk mengisi blog saya lakukan juga. Semoga saya diberikan kekuatan untuk terus menulis dan moga memberi manfaat kepada para pembaca.

Selama beberapa tahun menjadi blogger, banyak juga kebaikan yang saya dapati. Pada permulaan dulu, saya hanya berkongsi berkenaan produk2 yang terdapat di ABDR, di samping entri berkaitan pengalaman diri dan catatan harian yang dirasakan sesuai untuk dikongsi dengan para pembaca. Syukur Alhamdulillah, dengan bantuan rakan2 di ABDR, kini jumlah pengunjung ke blog saya semakin meningkat. Setelah selesai tugasan sebanyak 44 entri, saya telah ditawarkan menjadi Rakan Niaga ABDR dengan mengiklankan produk2 yang terdapat di ABDR kerana pada waktu itu saya tidak mempunyai produk sendiri. Dengan peluang yang diberi, ia menjadi salah satu cara untuk saya menambah pendapatan.

Melalui pengalaman yang saya perolehi sebagai Rakan Niaga di ABDR, saya mula menjual produk sendiri di blog (walaupun hanya menjadi ejen). Alhamdulillah, kini dapat menambah pendapatan saya. Lagi pula blog merupakan medium yang paling sesuai dan berkesan untuk memasarkan produk, terutamanya bagi usahawan secara online seperti saya. Mengimbas semula kenangan manis yang pernah saya alami, apabila kali pertama mendapat panggilan daripada seorang pelanggan yang berminat untuk membeli salah satu produk yang saya iklankan di blog iaitu ChoCollagen. Ia berlaku tidak lama setelah saya mempromosikannya di blog. Alhamdulillah, saya tidak menyangka begitu cepat respon dari pembaca yang saya terima. Semua itu adalah faedah yang saya terima dari berblogging.

Setelah itu saya menanamkan azam yang saya akan terus setia dan berusaha menambahkan ilmu dalam dunia blog. Walaupun kadang-kadang tiada idea langsung untuk menulis. Diharapkan semangat ini tidak akan luntur dan terus diberi kekuatan dan mendapat kelapangan waktu untuk menghadirkan entri yang bermanfaat untuk para pembaca. Terima kasih yang tidak terhingga saya ucapkan kepada pengasas ABDR iaitu Puan Masayu Ahmad yang telah sudi memberi peluang berharga ini kepada saya. Tidak lupa juga kepada guru online saya iaitu Puan Anys Idayu Zakaria (AIZ) yang telah banyak memberi tunjuk ajar dan mencurahkan ilmu yang sangat berguna. Semoga Allah memberkati usaha kalian semua dalam mencurahkan ilmu dalam dunia blog dan melahirkan insan2 yang berkualiti dalam memperbaiki kehidupan dan menjadikan hidup mereka lebih sempurna. Syukran Jazilan Kathiira.

No comments:

Post a Comment