Wednesday 15 October 2014

My 1st Baby

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia.



Inilah wajah anak sulung saya yang diberi nama Muhammad Daniel Awatif. Mengingatkan semula pengalaman sewaktu melahirkannya, walaupun melalui pembedahan (caesar), bukan bersalin normal. Dengan berat 2.91kg dan dilahirkan pada 15.12.2011. Rasa berdebar-debar sewaktu menanti kelahirannya, sewaktu di dalam bilik bedah, saya masih dapat melihat doktor yang melakukan pembedahan kerana saya dibius separuh badan. Dalam masa lebih kurang setengah jam, akhirnya saya dapat mendengar tangisan bayi yang telah selamat dikeluarkan. Terasa lega kerana telah selamat, hanya menunggu masa untuk keluar dari bilik tersebut, sementara doktor menjahit semula perut saya. Saya tidak kisah semua itu lagi, yang saya mahu untuk segera bertemu dengan baby saya.

Mengapa saya tidak boleh melahirkan secara normal? Itu disebabkan saya mengalami kadar gula yang tinggi sewaktu mengandung (boleh dikatakan seperti penghidap kencing manis). Saya perlu mengikuti diet pemakanan yang diberikan oleh doktor untuk mengawal kadar gula dalam darah, supaya tidak mendatangkan kesan buruk am baby. Dalam saya mengawal pemkanan tersebut, pada minggu-minggu akhir didapati baby saya tidak berpusing dengan normal disebabkan baby besar di dalam perut. Disebabkan itulah baby saya menjadi songsang, maka dia tidak boleh dilahirkan secara normal.

Namun saya tetap bersyukur kerana dikurniakan rezeki ini. Setelah mengalami keguguran pada kandungan pertama saya, Allah masih memberi peluang untuk saya memiliki zuriat saya sendiri. Kini dia telah berumur 2 tahun 10 bulan. Alhamdulillah dia telah membesar menjadi anak yang sihat dan ceria, walaupun pernah menjalani pembedahan ketika berusia 9 bulan. Kini saya merasa gembira dapat melihat dia sentiasa berada di hadapan mata, dan menghabiskan masa melayan kerenahnya,.Ini kerana sewaktu kecilnya dia membesar di rumah pengasuh, sedangkan waktu itu saya perlu bekerja.

Sekarang saya dapat mengurus rumah tangga dengan sempurna, di samping melayan baby saya yang pertama ini (Blog Bisnes Online Suri Bekerjaya). Baby yang saya lahirkan setelah bertemu jodoh dengan Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR), dengan pengasasnya Pn. Masayu Ahmad. Saya dibimbing oleh Pn. Anys Idayu Zakaria, Guru Online Kelas Asas Blog Fanpage. Dengan lahirnya blog ini yang kini berusia 3 bulan, dan masih belum habis pantang, saya berusaha untuk membelai dan memeliharanya dengan sebaik mungkin seperti saya menjaga anak saya sendiri. 

Terima kasih diucapkan kepada semua yang terlibat dan doakan saya dipanjangkan umur dan diberikan kesihatan supaya saya dapat menjaganya selagi hayat dikandung badan. Amiiin...Sekian, wassalam.

No comments:

Post a Comment