Tuesday 15 July 2014

Cita-Cita Saya?

Assalamualaikum...

Apa khabar semua? Diharap semua sihat la ye. Saya ni bukan ada cerita menarik pun masa kanak-kanak dulu. Maklum la saya ni seorang yang pendiam. Jadi tak banyak yang saya boleh cerita. Bukan cerita klasik atau cerita dongeng tau, tapi kenyataan. 

Cakap pasal cita-cita ni, sejak dari zaman sekolah lagi saya bercita-cita untuk menjadi guru. Itulah yang saya ulang-ulang dalam fikiran bila besar nak jadi cikgu, nak ajar budak-budak. Nampak macam mudah je kan kerja jadi cikgu ni. Sebab apa saya minat sangat nak jadi cikgu ni? Sebenarnya mak dan ayah saya bekerja sebagai cikgu. Sejak saya bersekolah saya pernah juga diajar oleh ibu saya sebab dia juga salah seorang guru di kelas saya. Saya berminat melihat cara ibu mengajar murid-murid dengan penuh kasih sayang dan begitu jelas penerangan yang diberikan ketika mengajar. Sehingga pelajar-pelajarnya ramai yang telah berjaya yang juga kawan-kawan saya. Saya juga ingin menjadi seperti beliau bila dewasa nanti.

Akhirnya tercapai juga cita-cita saya untuk menjadi cikgu. Ketika saya menunggu keputusan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) saya ditawarkan untuk menjadi guru ganti sementara. Waktu itu saya mengajar budak-budak darjah 2. Memang teruja saat memegang status cikgu, melihat murid-murid yang berada di dalam kelas mendengar dan memberi perhatian ketika kita mengajar. Sebenarnya bukan mudah untuk menjadi cikgu ni. Ketika kita mengajar bukan semua pelajar dapat mengikuti apa yang kita ajar, maklum la budak-budak kan. Ada yang bermain dan bersembang ketika kita mengajar, jadi kita perlu pandai mengambil peranan untuk menarik perhatian mereka. Ada juga sesetengahnya memang memberi perhatian tetapi lambat sikit penerimaan mereka. Jadi kita perlu beri perhatian lebih kepada pelajar tersebut, sebab tidak mahu dia ketinggalan dalam semua perkara yang diajar. Apabila kita memberi latihan barulah kita dapat menilai sejauh mana penerimaan mereka. Alhamdulillah setakat yang saya lihat, mereka semuanya boleh menjawab dengan betul soalan yang diberi. Budak-budak sekarang boleh dikatakan semuanya bijak. Mungkin terdapat segelintir yang mungkin lambat. Jadi itulah tugas seorang guru yang perlu dilaksanakan untuk menjadikan mereka insan yang berkualiti bukan sahaja dalam pelajaran, tetapi juga sahsiah. 

Ok la buat masa ni yang ni dulu dapat saya sampaikan. Nak bersyarah lebih-lebih pun saya ni bukannya pensyarah kan. Semoga apa yang saya sampaikan ni dapat menjadi iktibar buat diri saya dan juga pembaca sekalian. Insya Allah....

Saya ingin mengundur diri terlebih dahulu. Ma'assalamah....

No comments:

Post a Comment